Komunikaty

Legitymacja osoby niepełnosprawnej a korzystanie z ulg i uprawnień


 

Legitymacja osoby niepełnosprawnej a korzystanie z ulg i uprawnień- ważne informacje


W dniu 6 października 2017 r. podpisana została umowa pomiędzy Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej a Polską Wytwórnią Papierów Wartościowych S.A. z siedzibą w Warszawie, obejmująca produkcję blankietów legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności oraz ich personalizację i dystrybucję.

Wydawanie legitymacji według nowych wzorów, w tym dla osób, które uzyskały orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność po 1 września 2017 r. rozpocznie się w możliwie najszybszym terminie, po przeprowadzeniu wszystkich czynności niezbędnych do zapewnienia prawidłowej realizacji tego zadania.


Do czasu uzyskania nowej legitymacji:

  • osoba posiadająca ważną legitymację wydaną na dotychczas obowiązujących wzorach ma pełne prawo posługiwać się tą legitymacją wszędzie tam, gdzie legitymacja jest dokumentem uprawniającym do ulg i świadczeń - prawo posługiwania się dotychczasową legitymacją wynika z faktu, że wszystkie legitymacje wystawione do dnia 31 sierpnia br. zachowują ważność na czas w nich określony,

Nie ma zatem obowiązku wymiany ważnych legitymacji wydanych na dotychczasowych wzorach na legitymację wg wzoru obowiązującego od 1 września tego roku;

  • osoba, która nie posiada legitymacji w celu korzystania z określonych ulg i uprawnień powinna posługiwać się ważnym orzeczeniem potwierdzającym niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności. To bowiem orzeczenie dokumentuje status osoby jako niepełnosprawnej, natomiast legitymacja jest dokumentem potwierdzającym wydanie przedmiotowego orzeczenia.

W szczególności dotyczy to korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (PKP, PKS). W świetle wyjaśnień Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 18 października br. (pismo w załączeniu) w przypadku posiadania orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności nie jest konieczne posiadanie również legitymacji (...).


 



 

MINISTERSTWO
INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA
                               

  Warszawa, dnia 18 października 2017 r.

 

Departament Budżetu

DBI.3.054.6.2017.RS

Nk:164610/17

 

 

Pan

 

Mirosław Przewoźnik

Dyrektor

Biura Pełnomocnika Rządu

do Spraw Osób Niepełnosprawnych

 

 

Szanowny Panie Dyrektorze,

 

w odpowiedzi na pismo Nr BON-IV.0700.23.2017.MS. z dnia 16 października 2017 r. dotyczące interpelacji posła Radosława Lubczyka z dnia 5 października 2017 r. Nr 15724, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawia następujące stanowisko.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 20 kwietnia 2017 r. w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. poz. 810) dokumentami poświadczającymi uprawnienia osób niepełnosprawnych do korzystania z ulg przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego są odpowiednio dokumenty wyszczególnione w §3, §6 i §7 przedmiotowego rozporządzenia.

Każdy z dokumentów wymienionych w ww. rozporządzeniu, niezależnie od siebie, uprawnia osobę niepełnosprawną do korzystania z ulg przejazdowych.

Posiadanie orzeczenie lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej albo wypisu z treści orzeczenia lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej stwierdzające częściową niezdolność do pracy, całkowitą niezdolność do pracy albo całkowitą niezdolność do pracy i niezdolność do samodzielnej egzystencji albo niezdolność do samodzielnej egzystencji uprawnia osobę niepełnosprawną do korzystania z ulg przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego. W przypadku posiadania orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności nie jest konieczne posiadanie również legitymacji, o której mowa w §3 ust. 1 pkt2) pkt a) i b) oraz §6 ust. 1 pkt 11.

 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, ul. T. Chałubińskiego 4/6,00-928 Warszawa

www.mib.gov.pl: infolinia: 222 500 135, e-mail: kancelaria@mib.gov.pl. Twitter @ MIB_GOV_PL


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 października 2017 08:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Lucyna Kozioł
Ilość wyświetleń: 838
25 października 2017 08:58 (Lucyna Kozioł ) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
25 października 2017 08:57 (Lucyna Kozioł ) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
25 października 2017 08:56 (Lucyna Kozioł ) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)